Informasi Sukan Malaysia

Skuad Bowling Malaysia Yakin Dapat Emas Sukan Asia 2014 Incheon

Skuad Bowling Malaysia Yakin Dapat Emas Sukan Asia 2014 Incheon | INCHEON: Bowling adalah sukan Malaysia yang paling berjaya dalam sejarah Sukan Asia dengan sembilan pingat emas. Pemain boling akan berjuang hari ini untuk menakluk lapangan bowling di Anyang Hogye Gimnasium dan berharap pungutan pingat emas yang bertambah dua kali ganda. 

Skuad Bowling Malaysia Sukan Asia 2014 IncheonVeteran Alex Liew, Adrian Ang, Zulmazran Zulkifli, Syafiq Ridhwan Abdul Malek akan menyertai Rookies Timmy Tan dan Mohd Rafiq Ismail dalam mengejar emas lelaki. 

Dalam perseorangan wanita, Malaysia mempunyai Shalin Zulkifli, Esther Cheah, Sin Li Jane, Siti Safiyah Amirah Abdul Rahman, Hee Kar Yen dan Syaidatul Afifah Badrul Hamidi. 

Pada Sukan Asia lepas di Guangzhou pada tahun 2010, Malaysia memenangi dua pingat emas, satu perak dan satu pingat gangsa. Alex dan Adrian menghadiahkan emas pertama dengan memenangi acara beregu lelaki. Alex kemudian menambah koleksi emas dengan memenangi All-Events. 

Pasukan wanita yang terdiri daripada Shalin, Sharon Koh, Esther, Zatil Iman Abdul Ghani, Zandra Aziela Ibrahim Hakimi dan Li Jane berjaya meraih pingat gangsa. 

Dan ketika Korea Selatan menjadi tuan rumah Sukan Asia 2002 di Busan, Malaysia juga tidak mengecewakan. Mereka meraih dua pingat emas, satu perak dan satu gangsa. 

Pengurus pasukan Cheah Ban Cheng yakin anak buahnya akan lebih baik lagi kali ini. 

"Kami tidak bimbang mengenai pasukan lain. Kami tahu kekuatan kami dan kami akan meletakkan sasaran di lorong untuk menang, "katanya dengan yakin. 

Tetapi Malaysia perlu berhati-hati dengan Korea Selatan. Mereka kuasa dominan di Guangzhou, memenangi lapan daripada 12 pingat emas. 

Dengan kelebihan di tempat sendiri, mereka dijangka akan menguasai lagi. 

Dan mereka telah mengekalkan pemain berkaca mata Choi Bok Eum-, pemenang pingat emas Masters lelaki bertahan ini. 

Dan terdapat pesaing lain yang dianggap kuat seperti Filipina, Singapura, Jepun, Taiwan dan negara-negara Timur Tengah. 

"Mereka (Korea Selatan) adalah favourite tetapi itu tidak bermakna ia adalah satu jaminan bagi mereka untuk menang. Pemain kami tahu ini dan mereka akan meletakkan perjuangan yang kuat untuk mencapai matlamat emas "kata Ban Cheng. 

Secara tradisinya, Malaysia tidak kuat dalam acara perseorangan. Hanya dua pemain - Ringo Wang (1982 Seoul) dan Richard Phua (1994 Hiroshima) - berjaya memenangi pingat gangsa dalam acara individu lelaki. 

Dalam perseorangan wanita, hanya Ester telah memenangi pingat emas - di Doha 2006 Dan Sarah Yap merangkul pingat gangsa di Bangkok 1998. 

Jika mereka menang emas pada hari Selasa, ia satu bonus. 
Tag : SUKAN ASIA
0 Komen untuk "Skuad Bowling Malaysia Yakin Dapat Emas Sukan Asia 2014 Incheon"

Back To Top